Tento článok vyšiel v novinách v čísle 11/2017
Názor saleziána z Bardejova
Základom slávenia Vianoc je, a to už vie
asi každý človek, pripomenutie si prvého príchodu Božieho Syna Ježiša Krista na
tento svet. Ježiš prichádza ako náš Záchranca. To bude zjavné síce až na Veľkú
Noc, ale Vianoce nás na to už pripravujú. Boží Syn neprichádza do „bavlnky“,
ale do tvrdej reality života a už od začiatku zápasí s neprijatím
u ľudí.
Avšak v priebehu stáročí sa Vianoce vyvinuli aj ako sviatky
rodiny a pokoja (čo samozrejme Boží Syn prináša!) a aj u nás
v saleziánskom kruhu majú tiež tento rozmer. Don Bosco bol svätec
rodinnosti a srdečnosti a chcel to dať zažiť aj sirotám, ktorým sa
venoval. A bola to práve jeho matka Margita, ktorá vniesla tento prvok do jeho
výchovného systému. A čo je zaujímavé, tento prvok je blízky aj nám Slovákom
a zvlášť emotívnym východniarom. Tiahneme za domovom a radi sa domov
vraciame. Ani nie tak kvôli miestu, ale kvôli vzťahom! V tomto sa mi tie
veci spájajú: symbol Vianoc, saleziánska rodinnosť i slovenský naturel.
Vianoce niekedy a dnes
O tom, ako sa Vianoce slávili v minulosti,
by asi lepšie povedali etnológovia, historici a iní odborníci. Asi tie sviatky bez komercie boli autentickejšie a zamerané viac na to podstatné. Lebo
postupom času sa z pôvodnej myšlienky a túžby: s láskou
obdarovať chudobného blížneho, a mať tak
účasť na „Božom Dare a Láske“ – Ježišovi Kristovi, stalo komerčné predháňanie
sa v čo najdrahších a zbytočných darčekoch. Ale čo, máme teraz len
vyplakávať? To nemá zmysel!
Ako užitočnú a do podstaty Vianoc vracajúcu
myšlienku vnímam predovšetkým aktivitu všetkých dobrých ľudí
a dobrovoľníkov v akejkoľvek zbierke pre chudobných v tomto
období. V našom bardejovskom prostredí to je aj napr. Saleziánske kilo,
kde sa môže každý nezištne zapojiť a aj takým spôsobom sám znovuobjaviť
zmysel Vianoc: Boh – Dar nás pozýva dávať z Jeho darov ďalej.
Nebyť cez Vianoce sám
Asi cez Vianoce si najviac pripomínam
príslušnosť k mojej fyzickej aj duchovnej rodine. Úprimne ľutujem
všetkých, ktorí to nemôžu zažiť! Toto je asi pre nich veľké ochudobnenie.
Nedokázať si spolu posedieť, porozprávať sa, spoločne sa najesť, zahrať si
nejakú spoločenskú hru, ale utiecť niekam do izby...to je pre mňa niečo
absurdné. Ešte keď som bol ako mladý salezián v Trnave (90-té roky), tak
raz na Štedrý večer okolo 18-tej hodiny, keď všetci zasadajú
k štedrovečernému stolu, zazvonil k nám jeden chlapec, že sa chce ísť
do oratka zahrať, lebo doma sa sám nudí. Vytreštil som naňho neveriacky oči
a nechápal som, že ani vtedy tá rodina nedokázala spolu byť. Prišlo mi ho
veľmi ľúto!
Čím je typický Bardejov?
Keďže pochádzam len toť
zos Horného Zemplína (Humenné), nevnímam nejaké veľké rozdiely. Ale keďže
ako salezián znova pôsobím na Východe po takých 20-tich rokoch v iných
regiónoch, tak si všetko nanovo vychutnávam. Koledníci, spevy, jedlá... asi to
patrí k tomu vianočnému koloritu, a tu medzi Šarišom a Zemplínom
veľké rozdiely nie sú. Nemali by sme tento druh folklóru len tak ľahkovážne
opúšťať.
Čo nesmie chýbať na štedrovečernom stole?
To sú také večné prekáračky, či bobaľky na
začiatok alebo nakoniec. Nech každý je to, čo mu chutí... Štedrá večera mala
byť v minulosti bohatá a pritom pôstna – bezmäsitá. Samozrejme, že to
nie je žiaden cirkevný predpis a preto sa kreativite medze nekladú. Ale
určite u mnohých nebude chýbať oplátka s medom na úvod, fajná
kapustnica a určite aj šalát s rybou. Alebo, žeby s rezňom?
Pred
rokom som v rozhlase počúval rozhovor s jednou Ruskou žijúcou už
niekoľko desaťročí na Slovensku. Ešte stále sa čudovala, že tak nádherné a obdivuhodné tradície, ktoré nám ona
závidí, kazíme tou najhoršou rybou na svete – kaprom. Proti gustu žiaden
dišputát!
Odkaz pre čitateľov
Nech načerpajú z Boha, ktorý sa nám dáva
celý, aby aj oni vedeli dávať z láskou ďalej to, čo sami dostanú.
Požehnané Vianoce prajem!
(17:12, V. Riško, salezián)