Tento článok vyšiel v novinách AHOJ BARDEJOVÍZIE
Cesta k umeniu
Tvorba
akademického sochára Vladimíra Nahálku má oddávna ťažisko postavené
predovšetkým
na sochárskej tvorbe a to v drevených vertikálnych sochách a hutných pomenších
plastikách, ktoré sú doplnené jeho sochárskymi kresbami. Nahálkove kresby sú
svojbytné, reflektujú svet vnútorných pocitov, jeho myšlienok, vnímania a ich
tvaroslovie. Spoľahlivo argumentujú plastické cítenie sochára. Prinášame vám
exkluzívny príbeh Vladimíra Nahálku, nielen do umelcovi minulosti, ale aj do
jeho prítomnosti.
„Minulý rok uplynulo 60
rokov, ako som začal študovať výtvarné umenie. Predchádzali tomu však školské
hodiny výtvarnej výuky v Národnej škole v Demänove, v mojom rodisku pod Nízkymi
Tatrami. Vtedy učiteľ Nahálka, nie rodina, na Liptove je takýchto priezvisk
veľa, učil nielen výtvarne cítiť, ale aj remeselne tvoriť a ovládať v základoch
materiál – textil, drevo, hlinu či drôt. Spontánne sa maľovalo aj prstami.
Duchovne a inšpiratívne
na škole pôsobila pani kaplánka, doktorka Bančíková, neskôr prvá evanjelická
farárka na Slovensku. Učila náboženstvo, ktoré bolo vtedy v školách povinné.
V škole v Liptovskom Mikuláši ma učiteľ Daráni pripravil na talentové skúšky na
Školu umeleckého priemyslu (ŠUP) do Bratislavy. Na jeho hodinách výtvarnej výchovy
som kreslil v jeho kabinete na stojane, hlavne zátišia a figúru. Sám bol výborný
akvarelista a zmysel a cit pre túto techniku mi zostal dodnes. Vymodelovaná ruka,
ktorú som s prácami niesol tiež na skúšky, sa však cestou vlakom poškodila.
Samozrejmosťou
boli prázdninové práce
Profesor Korkoš si ma vybral na rezbárske oddelenie.
Domáce práce, ale hlavne prázdninové práce boli samozrejmosťou. Pozorovanie okolitej
prírody, ľudí, farebnosť Liptova a aj podzemného sveta boli moje inšpiračné
zdroje a aj zostávajú. A takisto aj pohyb v rôznych podobách – dravé horské rieky,
pohyb mrakov, ale aj automobilov, cesta do Demänovskej doliny – do jaskýň, ktorá
bola už vtedy dosť frekventovaná.
Profesor Anton Drexler
viedol budúcich adeptov umenia citlivým spôsobom. Vzťah vnímavý žiak – dobrý
učiteľ sa tvoril asi vtedy. Preniesol základy rezbárskeho oddelenia z Banskej
Štiavnice na ŠUP do Bratislavy a myšlienkovo spojil históriu školy s jej
potrebami. Slávny Bauhaus predchádzal vzniku Školy umeleckých remesiel s jej
zakladateľom Jozefom Vydrom. Profesor Brimich, výborný teoretik (Náuka o slohu
a Dejiny umenia a remesiel), ktorý nielen oboznamoval teoreticky, ale aj učil poznávať
výtvarné umenie a kultúrnu
históriu prakticky.
Jeho exkurzie s maturantmi do Prahy, poznávanie a rozoberanie výtvarných
diel, architektúru a jej slohy, význam a poslanie výtvarného umenia a umelca
boli pre každého študenta – vnímavého žiaka, prínosom.
Ocitol
som sa pod čiarou
Talentové skúšky na
Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave k Jozefovi Kostkovi som urobil, ale
ocitol som sa pod čiarou. Bol som odporučený na dizajn na VŠUP do Prahy. Pre
rodičov z materiálnych dôvodov ťažké rozhodovanie, pre mňa jednoznačné rozhodnutie.
Chcel som pokračovať v
štúdiách na vysokej škole. Praha so svojou atmosférou, výbornými pedagógmi,
dala základ výtvarnému rastu.
Profesor Malejovský so svojim asistentom Adámkom,
teoretici umenia, Spurný, Holubová, Šindelář, Kostka, neskôr Uždil – čo
ateliér, to významná osobnosť výtvarného umenia, ktorá ma viedla. Všade bolo
cítiť tradíciu, či už na exkurziách alebo pobytoch na praxi. Všade však bolo
treba uvažovať, hľadať vzťahy a súvislosti, tak v praktickej, ako aj v
teoretickej výuke. Verbálnosť nepostačovala. Napomáhali
tomu návštevy galérii –
Francúzskeho umenia 19. a 20. storočia so sochárskymi zbierkami, české gotické
a barokové sochárstvo, moderné sochárstvo. Množstvo výstav európskeho významu.
Gottwaldov
bol výzvou
Funkcionalistický Zlín
(vtedy Gottwaldov) so svojou architektúrou, celkovou urbanistikou v prepojení s
prírodou, nie nadarmo v českých zemiach mesto 20. storočia, ale aj kolíska
Československého dizajnu, bol výzvou, ale aj obohatením ďalšieho výtvarného
rastu. Tu vyrástlo mesto, kde za 1. Československej republiky tomu napomáhali významní
architekti - Le Corbusier, Karfík, Gočár, Gahura, Fuchs a dnes aj významná
architektka Eva Jiřičná.
Obnovuje sa sláva a
uznanie podnikateľa firmy Baťa.
Ak
mi niekto zo žiakov, ktorých som učil, po desaťročiach povie, že nechodil ku
mne do školy nadarmo, tak je to pre mňa úspech. A ak niečo dosiahol vo svojom
živote, tak je to pre mňa pocta. VLADIMÍR NAHÁLKA
Keď na piatom zlínskom
salóne vystavil sochár Vincent Makovský „Stroj ako výtvarné dielo“, položil tak
základy priemyselného dizajnu v Československu. Vznik školy umenia, ktorá po
rozdelení ČSR suplovala české vysoké umelecké školstvo, tak dávala možnosť
vzdelávania sa v tomto odbore. V. Makovský, žiak Myslbeka, poznajúc výdobytky
európskeho sochárstva, začal napĺňať symbiózu voľného a funkčného umenia.
Profesor Zdeněk Kovář
je pokračovateľom a pedagógom v tomto odbore. V povojnovej československej
republike vychoval na viacerých druhoch škôl mnoho dizajnérov, významných
hlavne z VŠUP. Je medzi nimi celý rad študentov zo Slovenska – J. Vavro, J.
Pokorný, J. Ondrejovič, M. Sládkovský a iní.
Nadväznosť
na Baťovú univerzitu
Škola osobnosťou Z.
Kovářa a jeho študentov si získavala meno svojimi výstavami po svete,
pretože tento ateliér, neskôr Katedra priemyselného dizajnu bol pojem nielen v
rámci VŠUP. Profesor Cehák svojim architektonickým dizajnom nadväzoval na
brnenský funkcionalizmus, kde pôsobil na VUT u V. Makovského. Jeho výuka bola
prínosom pre študentov a dnes sú
jeho práce vystavené v
Národnej galérii vo Veľtržnom paláci v Prahe. Pedagóg Škranc,
aplikáciami farby a
farebnými teóriami obohatil túto časť výuky.
V dnešnej dobe, keď
Katedra dizajnu sa dávnejšie rozdelila na mnoho odborov a definitívne prešla do
materskej VŠUP v Prahe, Zlín nadväzuje na počiatky dizajnérskeho školstva na
Baťovej univerzite.
Založil
som dizajnérske oddelenie
Po skončení VŠUP pred
päťdesiatimi rokmi som založil dizajnérske oddelenie vo Vývojovom závode
Turčianskych strojárni Martin. Navrhol som a realizoval niektoré návrhy
výrobného programu tohto podniku – cestné a stavebné stroje či lokomotívy. Keďže
Stredná umelecko-priemyselná škola v Kremnici zakladala na škole ďalšie odbory,
bol som tam pozvaný a stal
som sa
spoluzakladateľom odboru dizajnu na tejto škole.
Na oddelení som mal výborných
kolegov, C. Koreňa a J. Fodora, s ktorými sa dobre spolupracovalo. Doba normalizácie
poznačila aj výboj a atmosféru na tejto škole.
Cesta
do Bardejova
V roku 1977 som odišiel
zo SUPŠ a začal som pôsobiť ako učiteľ na ZUŠ v Bardejove, doteraz na
súkromnej ZUŠ. V začiatkoch pôsobenia v Bardejove som dokončil niektoré
realizácie vo vnútornej architektúre – Tlačový kombinát, Presscentrum v Bratislave,
Obchodný dom a Hotel Nitrianske Pravno a iné. Začal som sa prevažne venovať
voľnej výtvarnej tvorbe a pedagogickej činnosti. Asi najzaujímavejšie aj pre
verejnosť boli spoločné výstavné akcie s mojou dcérou, Slávkou Kollárovičovou Nahálkovou,
ktorá sa predstavila ako spoluautorka vernisáže pod názvom Odev ako výtvarný
objekt.
Výsledkom mojej
pedagogickej činnosti som možno čiastočne naplnil obsah „dobrý učiteľ.“ Ak mi
niekto zo žiakov, ktorých som učil, po desaťročiach povie, že nechodil ku mne
do školy nadarmo, tak je to pre mňa úspech. A ak niečo dosiahol vo svojom živote,
tak je to pre mňa pocta.
Žijem v Bardejove, v meste s bohatou kultúrnou tradíciou. VLADIMÍR NAHÁLKA
Chodil som a ešte
chodím po kopcoch Liptova, kde chodili maliari a grafici Palugyay, Kern, bratia
Rumanský. Z tohto kraja vyšiel náš svetový umelec Koloman Sokol. Do školy v
Prahe som chodil cez Letnú popri súsoší so Stalinom v popredí, ktoré sa cez noc
premenilo v ruiny. Bol som na poslednej ideologickej komisii Ministerstva kultúry
v roku 1989 v Umeleckej besede, kde za pár dní vzniklo „Verejnosť proti násiliu“.
Najnovšie chodím po
Letnej, kde metronom odpočítavam posledné chvíle totalitného času. Vždy si
spomeniem na autora tohto symbolu V. Nováka, s ktorým som chodil v Prahe do
ateliéru. Po staronových miestach ma sprevádza syn Radoslav, ktorý tam žije.
Žijem v Bardejove, v meste s bohatou kultúrnou tradíciou. Z tohto kraja pochádza
významná slovenská maliarka a grafička Viera Bombová. O nej sa však málo píše a
hovorí.“
(20:15, red)