V Zborove posvätili súsošie
Súsošie sv. Margity
Prednedávnom
bolo v parku v centre Zborova slávnostne posvätené
súsošie sv. Margity Antiochijskej a draka. Obrad vykonal bardejovský dekan Mons. Pavol Marton za prítomnosti
zborovského farára Petra Nováka, kaplánov Mareka Vajsa a Petra Pasternáka,
dôstojného pána Petra Fottu a hojnej účasti veriaceho ľudu z celej
farnosti.
Súsošie bolo zhotovené na minuloročnom Drevosochárskom sympóziu
Zborov 2017. Autorom sochy sv. Margity z lipového dreva je Jozef Michňa
z Jakubian. Autormi železnej sochy draka sú Michal Kačmár a Erik
Bindas z Prešova. Podstavu zhotovil Zborovčan Andrej Sliva.
V súvislosti
s nájdením miesta konečného umiestnenia tohto umeleckého diela považujeme
za vhodné sa v krátkosti zamyslieť nad tým, prečo je sv. Margita
Antiochijska hlavnou patrónkou zborovskej farnosti a prečo sa symbolika
porážky draka znamením kríža dostala aj do erbu obce Zborov.
Sv. Margita
Antiochijska (niekedy nazývaná aj Margaréta či Marína) sa narodila v meste
Antiochia v Pizídii začiatkom 4. storočia po Kristovi.
Otcom pohanský kňaz
Podľa starobylej
legendy, ktorú spracoval Leo Zerhau, bol jej otcom pohanský kňaz Aedesius. Po
skorej matkinej smrti bola Margita vychovávaná kresťanskou pestúnkou. Tá jej
vštepila pevnú vieru a Margita sa zasvätila ako panna Bohu. Keď sa jej
otec dozvedel o jej kresťanskej viere, vyhnal ju z domu
a Margita odchádza na vidiek pásť ovce a dobytok.
Tu ju jedného dňa
uvidel prefekt Olybrius, ktorý sa do nej na prvý pohľad zamiloval
a požiadal ju o ruku. Margita ho však odmietla s poukazom na to,
že sa už zasvätila Ježišovi. Keď sa vladár dozvedel o Margitinom
kresťanstve – ktoré bolo za vlády cisára Diokleciána tvrdo prenasledované – dal
ju kruto mučiť, aby ju donútil vzdať sa svojej viery.
Pozrite si bohatú fotogalériu:
Margitu bičovali, drali
železným hrebeňmi, pálili ohnivými fakľami, až ju napokon celú dobitú hodili do
temnice. Tu sa jej zjavil diabol v podobe draka a snažil sa ju
zožrať. Margita ho však znamením kríža porazila.
Podľa jednej z verzií
drak Margitu prehltol, no ona sa za pomoci kríža, ktorý držala v ruke,
z jeho útrob vyslobodila. Tak či onak, draka porazila a jej rany sa
zázračne uzdravili. Olybrius a jeho dvorania sa veľmi divili, keď na druhý
deň videli pred sebou krásne mladé dievča úplne zdravé.
Olybrius bol však zatvrdilý
a chcel dosiahnuť svoj pôvodný zámer. Margita naďalej odmietala obetovať
pohanským bohom, preto ju hodili do ohňa. Plamene jej však neublížili. Tak ju
hodili do studne. Aj z tej však vyšla živá a zdravá.
Tieto zázraky
presvedčili mnohých o tom, že kresťanská viera, ktorú Margita vyznávala
a za ktorú bola ochotná aj umrieť, je pravou vierou a tiež sa stali
kresťanmi. Nakoniec dal Olybrius Margitu sťať mečom.
Úcta k tejto
svätici je na východe doložená od 7. storočia. V súvislosti
s križiackymi výpravami sa jej kult rozšíril aj na latinskom západe.
S drakom a krížom v ruke
Sv.
Margita sa najčastejšie zobrazuje s drakom a krížom v ruke.
Svätá panna a mučenica Margita má v rímskokatolíckom kalendári svoj
sviatok 20. júla. Je patrónkou tehotných a kojacich žien, sedliakov,
panien, pomáha pri ťažkom pôrode, neplodnosti, chorobách a poraneniach
tváre a ochraňuje pred zlým (diablom). Bola zaradzovaná aj do zboru
štrnástich svätých pomocníkov a medzi štyri hlavné panny (quattuorvirginescapitales).
Úcta k tejto
svätici v Zborove je neodmysliteľne spojená s patrocíniom miestneho
chrámu. Ten bol postavený ako filiálny kostol vtedajšej Farnosti sv. Štefana
kráľa v Smilne. Podľa historika Michala Slivku je toto patrocínium
zaradené do „skupiny rytierskych patrocínii využitých v uhorskom hraničnom
systéme, a to vo funkcii magickej ochrany hraníc kráľovstva“.
Po čase sa z Kostola sv. Margity Antiochijskej v Zborove stal farský kostol, nakoľko Smilno ostalo v dôsledku moru začiatkom 16. storočia takmer úplne vyľudnené
Kult sv.
Margity sa v Uhorsku šíril počnúc vládou kráľa Ondreja II., ktorý
priniesol zo Svätej zeme lebku svätice. Presný dátum začiatku stavby tohto kostola
nie je známy, no podľa historika architektúry Václava Mencla bol postavený už
v prvej polovici 14. storočia. Svoj názor opiera predovšetkým o umelecké
riešenie tohto objektu, pod ktorým sa podpísala vlna štrasburskej gotiky
prechádzajúca cez naše územie okolo roku 1330.
Po čase sa z Kostola sv.
Margity Antiochijskej v Zborove stal farský kostol, nakoľko Smilno ostalo
v dôsledku moru začiatkom 16. storočia takmer úplne vyľudnené.
Sv. Margita
Antiochijska je v našom farskom kostole zobrazená aj na hlavnom oltári,
ktorý je okrem nej zasvätený aj sv. Ladislavovi.
Drak - symbol diabla
Oltár je postavený
v štýle nemeckej renesancie a bol spolu s prestavaným kostolom
nanovo konsekrovaný 5. decembra 1665 jágerským biskupom Benediktom Kisdim,
chelmským biskupom Stanislavom Pstrokonským a miestnym farárom Stanislavom
Kmedovským. Ústrednou skulptúrou oltára je práve sv. Margita Antiochijska,
ktorá stojí na drakovi a v ruke drží kríž, ktorým ho porazila.
Symbolika draka porazeného znamením kríža je použitá aj na súčasnom erbe obce
Zborov.
Súsošie sv. Margity
Antiochijskej a draka v sebe reflektuje všetky vyššie uvedené
historické, kultúrne, spoločenské a náboženské skutočnosti. Zároveň sa
však autori chceli vyhnúť „kopírovaniu“ zažitých dobových konvencii
zobrazovania svätcov a pokúsili sa pretlmočiť tento hlboký obsah dnešnému
človeku v jemu zrozumiteľnom a dostupnom jazyku.
V prvom rade sa
na stredovekých vyobrazeniach sv. Margity vyskytuje drak zväčša
v inferiórnej polohe. Vyplýva to z toho, že bolo zaužívané
zdôrazňovať dominantnú pozíciu svätca a drak ako symbol zla bol teda len
atribútom sochy svätice. Pre autorov súsošia je drak – symbol diabla –
predovšetkým vyjadrením hrubej sily, moci a prevahy. Je svojim spôsobom
krásny, ale zároveň aj strašný. Preto ako materiál zvolili železo (pláty hrúbky
3 mm zvárané elektródou), ktoré ponechali bez povrchovej úpravy
a špeciálnou kyselinou dosiahli jeho rovnomerné zhrdzavenie.
Drak je
postavený na železnom podstavci, čo reflektuje skutočnosť, že diabol má na
tejto zemi moc a v istom zmysle jej (dočasne) vládne. Na zvýraznenie
kontrastu medzi Margitou a drakom je socha svätice zhotovená
z lipového dreva – čo je materiál živý, oproti železu mäkší a slabší.
Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že človek – navyše slabá žena – nedokáže
vzdorovať diablovi – vládcovi sveta. No skrze Božiu pomoc a symbol spásy –
znamenie kríža – Margita nad drakom víťazí.
Kríž, ktorý socha Margity drží
v rukách a zabodáva ho drakovi do brucha – je ukutý zo železných
ťahadiel (hrúbka 3 cm), ktoré kedysi držali po kope ruiny Kostola sv. Žofie
v Zborove.
Aj v tomto vidíme istú symboliku: kov, ktorý držal
pohromade Boží chrám zničený ľudskou zlobou (vojnou) je pretransformovaný do
podoby kríža, ktorý túto zlobu poráža. Kríž je zabodnutý do brucha draka, čím
umelci odkázali na starú apokryfnú legendu, podľa ktorej drak Margitu zhltol
a ona sa z jeho útrob dostala za pomoci kríža, ktorý držala
v ruke.
Otočená smerom do parku
Čelný pohľad sochy nie je orientovaný do rušnej cesty, ale do
parku, ktorý bude v budúcnosti slúžiť aj ako miesto tichého rozjímania
a oddychu. Do cesty je ale orientovaná monumentálna hlava draka, ktorá
vyjadruje práve silu a príťažlivosť zla. Náhodný okoloidúci, ktorý chce
plne pochopiť posolstvo tohto súsošia musí podstúpiť istú námahu a pozrieť
sa na sochu „z druhej strany“. Lebo z tej „prvej“ má navrch práve drak.
Na záver by sme sa
chceli poďakovať všetkým, vďaka ktorým sa podarilo uskutočniť toto dielo.
Špeciálna vďaka patrí Poľnohospodárskemu družstvu Magura Zborov – menovite
pánom Jozefovi Purdešovi a Jánovi Michalčinovi – za pomoc pri transporte
sochy draka na jej miesto.
Tiež chceme poďakovať obci Zborov za zapožičanie
plošiny a dobrovoľníkom (Pavlovi Bašistovi, Mariánovi Štefurikovi,
Slavomírovi Geffertovi, Jaroslavovi Janekovi a Karolovi Csintalanovi) za pomoc
pri osádzaní sochy sv. Margity. Nech naša nebeská patrónka sv. Margita
Antiochijska oroduje za nás u nebeského Otca!
(20:23, J. Šurkala)