Jubilejný desiaty Tabor s molodŷma po rusiňskŷ na
Malom Lipníku
Mladí Rusíni pre pamätnou tabuľou M. Beskyda
Mládež z občianskeho združenia
molodŷ.Rusynŷ (молоды.Русины, ďalej m.R) sa zišla už desiatykrát na Rusínskom
dvore na Malom Lipníku v dňoch od štvrtka 29. augusta do nedele 1.
septembra, aby si doplnila vedomosti o svojom národe a pri tom utužila
vzťahy a priateľstvá.
Táboru sa zúčastnili mladí Rusíni zo všetkých okresov,
kde tradične žijú Rusíni, teda Sniny, Medzilaboriec, Svidníka, Bardejova,
Starej Ľubovne, Prešova, ale aj z Košíc či Bratislavy.
Po stopách Rusínov
V piatok 30. augusta sa tábor
začal už zvyčajným podujatím Po stopách Rusínov (По слідах Русинів). Rusínska študujúca a pracujúca
mládež navštívila Muszynu – pohraničné kúpeľné mesto v Poľsku. Tento kraj Lemkovinu
(Лемковіну) tradične obývali Rusíni, tam nazývaní Lemki, avšak po II. svetovej vojne boli odtiaľ násilne deportovaní
v rámci akcie Visla.
Mladí svoje kroky nasmerovali aj do Legnavy, kde sa
zastavili pri pamätnej tabuli Dr. Nikolaja Beskydu (Николая Бескиду). Tento politický
činiteľ medzivojnového obdobia bol gréckokatolíckym kňazom práve v tejto
obci v Staroľubovnianskom okrese.
Vo svojej dobe bol najvýznamnejším
historikom zaoberajúcim sa Podkarpatskou Rusou. Napísal jej dejiny, dvanásť scenárov
pre krátkometrážne filmy s náboženskou tematikou a zostavil aj
maďarsko-rusínsky slovník. Ostro kritizoval československú vládu za nesplnenie
ústavného práva Podkarpatskej Rusi na jej autonómiu.
Štyri témy pre mladých Rusínov
V piatok poobede nám prišla
porozprávať o obnovení rusínskeho
ruchu po roku 1989 Anna Kuzmiaková, členka a bývalá predsedkyňa
Rusínskej národnej obrody a tiež redaktorka Národných novín InfoRusyn
a rádia Rusyn FM.
V roku 1948 bol rusínsky národ komunistickým vedením úradne
zrušený a bolo rozhodnuté, že dovtedajší Rusíni sú „len“ subetnikom
ukrajinského národa. Zároveň sa Podkarpatská Rus z geopolitických dôvodov
stala súčasťou ZSSR a Rusínom nepomohla ani klamlivá agitácia
v prospech optácie a presídlenia na sovietsku Ukrajinu.
A. Kuzmiaková
nám priblížila náročné, no euforické začiatky v 90. rokoch 20. storočia, kedy sa
Rusíni mohli konečne po viac než 40-tich
rokoch slobodne prihlásiť k svojej národnosti.
Po prednáške od gréckokatolíckych kňazov
Rusínska obroda na
Slovensku si v tom čase stanovila dvanásť cieľov: uznať Rusínov za
samostatnú národnostnú menšinu, kodifikovať rusínsky spisovný jazyk, obnoviť
vyučovanie rusínskeho jazyka, vytvoriť katedru rusínskeho jazyka, vytvoriť
samostatnú rusínsku redakciu v rámci národnostného vysielania Slovenského
rozhlasu v Prešove, začať hrať predstavenia v rusínskom jazyku
v profesionálnom Divadle Alexandra Duchnoviča, vytvoriť pre Rusínov
vysielanie v STV v Košiciach, vytvoriť redakciu periodickej
a neperiodickej tlače v rusínskom jazyku v Prešove, rozvíjať
a propagovať rusínsky folklór, nadviazať kontakty s inými rusínskymi
organizáciami vo svete a vytvoriť Svetový kongres Rusínov, nadviazať
kontakty s minoritnými organizáciami v Európe a integrovať sa do
nich, prinavrátiť národnostnému múzeu vo Svidníku jeho základné predurčenie,
aby to bolo múzeum rusínskej kultúry a slúžilo záujmom tejto menšiny.
Okrem posledného sa podarilo splniť tomuto občianskemu združeniu všetky ostatné
ciele. A. Kuzmiaková o týchto aktivitách napísala publikáciu Naša dvadsaťročná púť. Tento rok jej bola
odovzdaná Cena Vasiľa Turoka-Heteša Svetovou radou Rusínov počas XIV. Svetového
kongresu Rusínov, ktorý sa konal v Ľubovnianskych kúpeľoch.
Druhú prednášku si pripravili
gréckokatolícki kňazi Martin Mráz, tajomník košického gréckokatolíckeho
biskupstva a archimandrita Jaroslav Lajčiak na tému Obnovenie gréckokatolíckej cirkvi po roku 1968.
Územie Slovenska od
Hitlerovej armády oslobodila Červená armáda. S ňou prichádzali aj
myšlienky zo Sovietskeho zväzu – najmä idea jednej vládnucej strany
a komunizmu, ktorý v ZSSR zahŕňal aj likvidáciu pravoslávnej cirkvi –
tak duchovných ako aj veriacich. Gréckokatolícka cirkev mala po II. svetovej
vojne vďaka činnostiam blahoslaveného biskupa P. P. Gojdiča vysoký morálny
kredit, čo bol jeden z dôvodov na jej zrušenie v roku 1948.
Na tento účel
bola zneužitá pravoslávna cirkev. Gréckokatolícka cirkev bola obnovená
v roku 1968 vďaka iniciatíve zdola. Títo gréckokatolícki kňazi už dlhšie
spolupracujú s bunkou m.R v Košiciach, kde sa im so súhlasom biskupa
M. Chautura podarilo zaviesť čítanie evanjelia a kázeň v rusínskom
jazyku každý utorok o 17:00 v gréckokatolíckom katedrálnom chráme
Narodenia Presvätej Bohorodičky (Рождествa
Пресвятої Богородиці).
Profesor histórie na Prešovskej
univerzite Peter Švorc prednášal pre mladých na tému Rusíni v 1. Československej republike II – Krajinská hranica medzi
Podkarpatskou Rusou a Slovenskom v medzivojnovom období.
Najvýznamnejší
historik na Slovensku zaoberajúci sa Podkarpatskou Rusou vysvetlil komplikovaný
proces stanovenia administratívnej hranice medzi Československom
a Podkarpatskou Rusou, ktorá mala byť autonómnou oblasťou. Hranica bola
určená už v Saint-germainskej mierovej konferencii, stanoviť etnickú
hranicu medzi východoslovenskými Slovákmi a Rusínmi však bolo náročné.
Ako
sa po I. svetovej vojne ukázalo, zmeny, ktoré priniesol nový štát, zásadne
zasiahli rusínsku spoločnosť, kde prevažovali pozitívne prvky. Neodškriepiteľný
bol najmä fakt národnej slobody, ktorý síce rozštiepil dovtedy viac-menej
jednotné rusínskeho obyvateľstvo na ruskú, rusínsku a ukrajinskú
orientáciu (kultúrnu i etnickú), ale na druhej strane vytvoril priestor,
aby proces národnej identifikácie mohol vykvasiť a aby si Rusíni mohli
sami a slobodne zodpovedať otázku, kým vlastne sú.
Rusíni po prednáške od profesora histórie Petra Švorca (vpravo dole)
Štvrtú tému Spolupráca rusínskych organizácií a ich smerovanie nám
predstavil Peter Štefaňák z Malého Lipníka, zakladajúci člen m.R
a súčasný predseda Okrúhleho stola Rusínov Slovenska (Округлый стїл
Русинїв Словеньска ďalej OSRS).
Prednáška mala za cieľ predstaviť mladým ľuďom
koordináciu rusínskych organízácii pôsobiacich na Slovensku po roku 1989 až do
súčasnosti. Prezentovaný bol postupný vznik najdôležitejších inštitúcií a
občianskych združení, ktoré prispievajú k rozvoju rusínskej kultúry.
V ďalšom
bode bola predstavená platforma OSRS a jej ciele v
súčasnom rusínskom dianí.
Záver tábora – snem
Nedeľu doobeda molodŷ.Rusynŷ šli
už tradične na liturgiu do gréckokatolického chrámu v Matisovej, resp. na
pravoslávny odpust v Litmanovej na sviatok Preobrazenia Hospodinova
(праздник Преображение Господне).
Členovia a vážni záujemci o členstvo v OZ
molodŷ.Rusynŷ mali počas tábora dostatok času aj na ďalšie nápady čím prispieť
k rozvoju kultúry tejto tretej najpočetnejšej národnostnej menšiny na
Slovensku. Tábor bol ukončený snemom (Сеймом), kde bol za predsedu občianskeho
združenia už po tretíkrát zvolený Peter Jarinčík zo Šambrona, zároveň aktuálny
predseda Svetového fóra rusínskej mládeže (Світове форум русинской молодежі).
Podujatie Tábor s molodŷma po rusiňskŷ (Табор с молодыма по русинскы) sa
konalo vďaka finančnej podpore Programu na podporu kultúry národnostných
menšín.
(19:18, L. Budayová, OZ molodŷ.Rusynŷ)