Tento článok vyšiel v našich novinách
Pravda a láska zvíťazí and lžou a nenávisťou
Prešlo
30 rokov. Neuveriteľné. V roku 1989 som bol študentom na vysokej
škole a možno aj preto trochu revolučnejší
než som dnes. Informačné embargo po udalostiach 17. novembra
v Prahe a Bratislave bolo dokonalé. Mobilizácia študentov bola
okamžitá. Najmä prváci a druháci boli tí najaktívnejší,
starší študenti boli v začiatkoch opatrnejší. Rýchly spád
udalostí ma okamžite vtiahol do študentského štrajkového
výboru.
Informácie
ostatným sme vtedy ešte bez internetu podávali najmä vo forme
letákov. Tvorili sme články, ktoré sme tlačili na ihličkových
tlačiarňach, a tie sme potom rozdávali náhodne ľuďom v
uliciach, vylepovali v noci vchody bytoviek.
Pri ich rozdávaní pred
rannou smenou na bránach fabrík sme dostávali od ľudí koláče,
ale lietali na nás aj kamene. Boli sme v dennom kontakte s
Občianskym fórom v Prahe aj Koordinačným centrom VPN v
Bratislave. Pri zakladaní buniek VPN nás napríklad v Hybiach na
Liptove vítala plná sála ľudí, ale niektorí si na nás zobrali
aj vidly.
Závan
slobody bolo cítiť všade, okrem štátnej televízie a
rozhlasu. Stretávali sme sa v aule, v menze. Po týždni nás už
boli tisíce, preto sme demonštrovali v krutej zime už iba na
námestiach.
Transparenty sme vyrábali z posteľnej bielizne.
Internáty sme mali uzavreté, kvôli štátnej bezpečnosti.
Spomínam si ako sme vtedy nepustili na akademickú pôdu vtedajšieho
rektora ani v sprievode príslušníkov verejnej bezpečnosti.
Študentský štrajk sme nechceli tráviť len na internátoch,
organizovali sme dobrovoľnícke brigády v škôlkach, či
nemocniciach. Pri cestách vlakom do Prahy od nás sprievodcovia
nepýtali lístky. O dva mesiace už značná časť obyvateľov
nosila stužky trikolóry.
Babičky s radosťou rozdávali buchty
Z
dvanástich požiadaviek VPN sme sa sústreďovali na presadenie
dvoch základných. A tými boli zrušenie vedúcej úlohy
KSČ zakotvené v ústave a urýchlené vypísanie slobodných
volieb. Boli to jediné požiadavky, na ktorých existovala takmer
stopercentná zhoda. Nadšenie ľudí na plnom Václaváku bolo
bezhraničné.
V staniciach metra babičky so slzami šťastia
rozdávali buchty. Pre mňa ako amatérskeho folkáča bolo vidieť a
počuť naživo v Prahe zakázaného Karla Kryla, diskutovať na
chodbe internátu s Vladimírom Mertom a piť pivo na izbe s Jarkom
Nohavicom ako veľmi inšpiratívne, nabíjajúce a
nezabudnuteľné.
Už prvé, ozaj slobodné, voľby však
ukázali čaro demokracie. Hodnoty, ktoré môj okruh ľudí
považoval za najdôležitejšie (sloboda podnikania, sloboda
médií, sloboda cestovania, ekologické požiadavky,
zahraničnopolitické ukotvenie krajiny, radikálna ekonomická
reforma, právny štát, odluka cirkvi od štátu), neboli
najdôležitejšie pre väčšinu obyvateľstva.
Šikovní
manipulátori využili zvyšujúcu sa zločinnosť, zväčšujúce
sa majetkové rozdiely, rastúcu nezamestnanosť a nárast
nacionalizmu na ovládnutie mocenských štruktúr štátu a
zabetónovali súdnictvo, prokuratúru, spustili divokú privatizáciu
(malú, veľkú aj kupónovú).
Zmenilo sa toho veľa
Slobodu
cestovania, ktorú nám november priniesol sa snažím v rámci
možností aj aktívne využívať. Pomáha mi to získavať
objektívnejší pohľad na realitu, než ktorý nám poskytuje
pohľad spoza domáceho humna pri pozeraní obľúbenej komerčnej
televízie a čítaní hoaxov obľúbeného konšpiratívneho
portálu.
Za 30 rokov sa toho u nás veľa zmenilo. Aj z môjho
pohľadu aj z pohľadu mojich západných či východných
zahraničných priateľov.
A
nie je to len zmena v technickom pokroku, teda že sa vozíme v
lepších autách, žijeme v modernejších bytoch, domoch a v každom
vrecku je najnovší smartfón. Sme iní. Žije medzi nami veľmi
veľa ľudí, ktorí svoj život zasvätili slabším, chorým,
chudobným, svojej škole, svojmu športovému klubu, svojej
komunite, nie len samému sebe, či svojej rodine. Sme rozhľadenejší,
zcestovanejší, no mám pochybnosti, či sme lepší, než sme
boli.
Čo ma najviac trápi?
Čo
ma najviac trápi? Z čiernobieleho vnímania sme sa za 30 rokov
stali síce spoločnosťou oveľa farebnejšou, slobodnejšou,
ale miera tolerantnosti k rôznym menšinám je úboho nízka.
Naprieč generáciami. Každý si chce presadiť svoj obraz sveta a
zatracuje iné predstavy. V rodovej rovnosti sme sa pohli ďalej až
v poslednom desaťročí, ale predsa.
Vnímanie politických
oponentov má stále prvky bojov na barikádach. Buď si s nami alebo
s nimi. Rešpektovanie náboženskej slobody sa obmedzuje len na
kresťanské cirkvi. Moslima, hinduistu či budhistu vnímame ako
niečo, čo našu spoločnosť ohrozuje, nie obohacuje.
Za
30 rokov väčšina spoločnosti bola v kontakte s inými kultúrami
a rasami, ale podľa mňa sme v priemere ešte väčší rasisti
ako sme boli za socializmu. Prejavuje sa to najmä doma vo
vyčleňovaní a segregácii Rómov na okraj spoločnosti, na okraj
miest, do samostatných škôl, krčiem a komunitných centier.
Najviac sa obávame migrantov, ktorých drvivá väčšina
Slovákov nikdy nevidela a nestretla.
A úplne najhoršie je to s
rešpektovaním sexuálnych odlišností. Týmto našim občanom nie
sme ochotní priznať ani najzákladnejšie práva a opovrhovanie
členmi LGBTI komunít sa stalo v týchto rokoch dokonca módou
podporovanou politickými stranami aj cirkvami.
Čo nás čaká?
Čo
nás čaká? Nemám najmenšie pochybnosti, že možno s
výnimkou krátkeho obdobia pár rokov, ktoré potrebujeme k
uvedomeniu si, že môže byť aj horšie, budeme tak ako doteraz
kráčať k lepšiemu. Raz rýchlejšie, raz pomalšie. Naše
chladničky a parkoviská nám dnes signalizujú, že zlepšenie
životnej úrovne už nebude pre nás predstavovať tú najväčšiu
prioritu. Čaká nás záchrana planéty, ktorú dnes vníma len
tá najmladšia generácia. Čaká nás návrat k skromnejšiemu
zero-waste spôsobu života.
Budeme
viac pestovať, viac chovať, viac cestovať hromadnou dopravou, viac
čítať a hlavne viac načúvať ostatným. Éra spoločenstva
futbalových trénerov a polyhistorov pri pive, teda ľudí, ktorí
sú zároveň najlepší v športovej taktike, sú najlepšími
vodohospodármi, zároveň najlepší odborníci na pracovné právo,
vyšetrovanie, klimatické zmeny, politológovia, odborníci na
googlemedicínu a zároveň najlepší učitelia, sa pomaly končí.
Nastupuje a vedenie spoločnosti preberá generácia, ktorá si viac
váži iný názor, inú vieru, inú orientáciu. Generácia, ktorá
si poradí s digitálnou revolúciou, klimatickými zmenami a vytvorí
rôznorodejšiu, tolerantnejšiu spoločnosť, než akú sme
doteraz vytvorili my.
(10:00, M. Mikula, člen študentského
štrajkového
výboru, živnostník, učiteľ, poslanec, ekonóm, toho času hlavný
kontrolór mesta)