Pikošky z východu
Chlapec s holým zadkom na bardejovskej radnici
Každá
správna turistická destinácia či mesto má okrem serióznych
pamiatok aj legendami a zvláštnosťami opradené atrakcie,
nazývané aj pikošky. Severovýchod Slovenska - Bardejov a okolie
má takýchto pikošiek lákajúcich turistov dostatok.
Vybrali sme 7
z nich. Sú to: Apartmán cisárovnej Sisi a najstarší
skanzen na Slovensku v Bardejovských Kúpeľoch, socha kata na
centrálnom námestí, plastika chlapčeka na renesančnej radnici,
ktorý vytŕča holý zadok k domu, kde býval richtár, obranné
bašty a ulička Johna Lennona v Bardejove a taran sovietskeho
a nemeckého tanku v Údolí smrti pri Svidníku.
„Všetky
patria k nafotografovanejším pamiatkam a miestam, ktoré
nevynechá žiaden priaznivec tej - ktorej atrakcie. S každou
z nich je spojená zaujímavá historka, ktorá ju ozvláštňuje
a robí ešte atraktívnejšou. Takéto body záujmu sú
lákadlom pre všetkých turistov a pomáhajú zvyšovať
celkovú návštevnosť regiónu. Cez pikošky sa k histórii
dostanú aj ľudia, ktorí k nej inak nemajú vzťah. Najviac sa
však z takýchto neobyčajností tešia deti. Často sa tieto
zaujímavosti stanú až synonymom daného miesta,“ vyzdvihol
R. Jančošek.
Kráľovský
apartmán Sisi
Cisárovná Alžbeta,
zvaná Sisi, manželka Františka Jozefa (Franz Jozefa) I
v Bardejovských Kúpeľoch strávila tri týždne v roku
1895. Sisi sem prišla ako päťdesiatosemročná 1. júla 1895
a zotrvala tu do 22. júla. Do Bardejova pricestovala vlakom po
novovybudovanej železničnej trati a ubytovala sa v hoteli
Deák. Liečila si nielen zdravotné problémy, ale aj dušu po úmrtí
svojho syna Rudolfa, ktorý krátko predtým tragicky zahynul.
V hoteli bol pre cisárovnú vybudovaný špeciálny bočný
vchod a bývala v izbe (dnes 218) s krásnym výhľadom
na kúpeľný areál.
V rovnakom apartmáne sa môžu ubytovať
hostia aj dnes. Apartmán Sisi je luxusne zariadený a momentálne je
to top ponuka Bardejovských kúpeľov, a.s. Kráľovský apartmán
Sisi má obývaciu časť, spálňu, predsienku, samostatné WC,
samostatnú kúpeľňu a veľkú terasu. Vybavený je masívnym
talianskym štýlovým nábytkom.
Na prízemí, vedľa recepcie, je
ďalší-tzv. muzeálny apartmán Sisi, vybavený masívnym štýlovým
nábytkom podľa vzoru apartmánov v Hofburgu a vyzdobený
fotografiami a obrazmi Sisi. Neslúži na pobyt, ale je
prístupný aj verejnosti, turistom a neubytovaným klientom.
Spomienková slávnosť na počesť cisárovnej Sisi sa nazýva
ALŽBETÍNSKY DEŇ, je každoročne jedným z vrcholov kultúrneho
leta v Bardejovských kúpeľoch. Uskutoční sa aj tento rok.
Dobrovoľne
pod katovú sekeru
Medzi
najobľúbenejšie a najnavštevovanejšie atrakcie regiónu
patrí samotné centrum Bardejova so sochou kata. Bronzová socha
kata v životnej veľkosti zatraktívňuje od 4. júla 2016 Radničné námestie historického mesta Bardejov. Socha sa ihneď
stala hitom medzi domácimi i turistami. Socha kata
pochádza z reštaurátorskej a sochárskej dielne otca
a syna - Martina a Viktora Kutných. Socha kata je vysoká 190
cm a je umiestnená pred bardejovskými dominantami,
goticko-renesančnou radnicou a Bazilikou Svätého Egídia.
Neďaleko je aj Katov dom, kde kat býval a v kostole mal
svoju lavicu.
Atrakcia Bardejova - socha kata, sa okamžite po osadení stala
predmetom záujmu návštevníkov. „Fotografujú sa s ňou
jednotlivci i celé zájazdy domácich a zahraničných
turistov. Obľúbenou je hlavne póza s hlavou na kláte, pričom
si pod sekeru neváhajú kľaknúť pre čo najlepšiu fotografiu
mladí i starí turisti,“ vraví R. Jančošek.
Bardejov
získal právo meča, výsadu vykonávať popravy, v polovici
14. storočia od uhorského kráľa Ľudovíta I. Veľkého. Mesto
Bardejov bolo v stredoveku povestné svojou prísnou spravodlivosťou.
Dôkazy o tom poskytuje Kniha rozsudkov uložená v mestskom archíve.
Spomína sa tam upálenie za krádež medu a zničenie úľa, či
ukrižovanie za krádež v dome richtára. V tých časoch sa v
Šariši vravelo: „Od bardejovskej spravodlivosti ochraňuj nás,
Bože!“ V Bazilike sv. Egídia sa pri bočnom vchode do
svätyne zachovala lavica, v ktorej kat sedával pri bohoslužbách,
izolovaný od ostatných mešťanov.
Zachoval
sa aj Katov dom z konca 16. storočia. Vo vstupnom renesančnom
portáli je umiestnený štít s erbom mesta s iniciálmi CB. Dom bol
nielen sídlom mestského kata, ale bola tam i umiestnená väznica s
útrpnou komorou. Nachádza sa na Veternej ulici.
Posmievačik
na mestskej radnici
Po
obvode celej ranorenesančnej radnice v Bardejove sú kamenné
plastiky. Nechýbajú ani pod strieškou renesančného arkiera, kde
je umiestnená aj najkurióznejšia. Prostrednú figúrku predstavuje
chlapec s hlavou medzi nohami a zadočkom otočeným do námestia.
O
pôvode plastiky sa traduje, že pri stavbe radnice sa stavbári
spolu s mestskou radou dohodli na vyplatení určitej sumy. Stavba
bola dokončená v dohodnutom termíne, mestská rada však dohodnutú
sumu nevyplatila. A tak jeden z majstrov pod rúškom noci na arkier
pribudoval plastiku chlapčeka, ktorý holý zadok vytŕča smerom k
domu, v ktorom býval richtár.
Prízemie
radnice slúžilo obchodným účelom, na poschodí boli miestnosti
slúžiace potrebám mestskej rady a mestskej pokladnice. Na
juhozápadnom rohu vonkajšej časti radnice sú zachované dve duté
mestské miery, ktorými sa pri predaji meralo obilie a strukoviny.
Mestský erb a iniciály vtedajšieho richtára mali garantovať
správnosť mier.
Na severnej strane pod hodinami je umiestnený erb
mesta a na južnom štíte vyniká kamenná plastika rytiera Rolanda,
ktorý chránil mestské práva. Radní páni vchádzali do radnice
bočným vchodom z arkiera.
Podľa
legendy sochu chlapca má vraj na svedomí taliansky majster
Alexius, ktorý začal v roku 1505 radnicu stavať. Na jej
výstavbu mal určený čas a nemala chýbať ani socha rytiera
Rolanda-symbolu mesta, strážiaceho mestské práva a privilégiá.
Radnicu majster dostaval, ale keďže vraj viac času trávil v krčme
ako na stavbe, Rolandovu sochu už nestihol spraviť. A tak mu
radní páni nevyplatili celú dohodnutú odmenu. Majster sa im zato
odvďačil soškou chlapca ukazujúceho holý zadok. Umiestnená
je na arkieri, kadiaľ vchádzali do radnice mešťanostovia. Socha
rytiera Rolanda je na severnom štíte radnice.
Bardejovské
bašty
Obranu
každej bašty zabezpečoval príslušný počet občanov, zvyčajne
príslušníkov jedného cechu, ktorým velil jeden člen mestskej
rady. Ten opatroval aj kľúče od bašty, v ktorej bolo uložené
strelivo a zbrane. Podľa archívnych záznamov mesto Bardejov v roku
1536 malo 480 pušiek, 609 mečov, 89 kuší, 390 kopií a 160
halapartní. Počet kanónov nie je známy, vie sa však, že
kanoniéri boli najlepšie platenými žoldniermi v meste. Bardejov
bol vždy dobre vyzbrojený.
V meste pracovalo niekoľko výrobcov
zbraní a puškárov. Uhorskí panovníci sa často neváhali obrátiť
na mesto s prosbou o zbrane, strelivo i dobrých delostrelcov.
Zachoval sa aj súpis zbraní, ktoré mesto v roku 1673 požičalo na
obranu Košíc.
Hrubá
bašta -
je jednou z najznámejších. Päťpodlažná bašta s
pretiahnutým polkruhovým pôdorysom svojou hmotnosťou vystupuje
výrazne do hradobného predpolia. Vybudovaná bola koncom 15.
storočia a slúžila ako delová parkanová bašta. Svoje
pomenovanie získala podľa hrúbky obvodových múrov, ktorá
dosahuje až 3,5 m. Hrubá bašta spolu s objektom zbrojnice bola
najúčinnejším a najprogresívnejším prvkom obrany mesta.
Skanzen
- Múzeum ľudovej architektúry a Národopisná expozícia v
Bardejovských Kúpeľoch
Skanzen
je
umiestnený na okraji Bardejovských Kúpeľov ako Múzeum ľudovej
architektúry - najstarší skanzen na Slovensku (od roku 1965).
Zobrazuje tradičnú dedinu z 19. a prvej polovice 20.
storočia. V súčasnosti ju tvorí takmer 30 objektov tradičnej
ľudovej architektúry z oblasti horného Šariša a zo
severovýchodného Zemplína. Jeho dominantou sú dva gréckokatolícke
drevené kostoly prenesené z dediny Zboj a z blízkej obce
Mikulášová. Okrem obytných zrubových domov sú v skanzene
objekty s technickým zariadením: kováčska vyhňa, sýpka,
sušiareň ovocia, studňa a stodoly.
Exponátmi
mimoriadnej hodnoty sú:
- vrták na
vŕtanie drevených vodovodných rúr hnaný vodným
pohonom (z 18. stor. a r. 1932)
- valcha
na výrobu súkna - slúžila na spracovanie vlnenej tkaniny do
hustého súkna
Národopisná
expozícia
je umiestnená vo vile Rákoczi.
V
expozícii z dejín Bardejovských Kúpeľov sú najcennejšími
exponátmi: pohár z ktorého pil liečivú vodu ruský cár
Alexander, ktorý tu bol na návšteve v roku 1821 a dobové zábery
Bardejovských Kúpeľov. Národopisná expozícia prezentuje kroje,
domácu výrobu a výrobky ľudových remeselníkov z Horného
Šariša. Najcennejšie exponáty národopisnej expozície:
najstarší
zachovaný kroj z obce Zlaté z roku 1850 a najstarší včelí úľ
na Slovensku z roku 1691.
Ulička Johna Lennona je osobitou pútnickou atrakciou Bardejova
Obrovský
záujem a nadšenie medzi fanúšikmi Beatles vyvoláva Ulička
Johna Lennona v Bardejove. Ulička a Parčík Johna Lennona
v centre Bardejova, spolu s rodinným domom zasväteným
pamiatke geniálneho hudobníka, sú dielom nadšenca a aktivistu
Pavla Zajaca.
Na fasáde jeho rodinného domu sú trojrozmerné
grafiky a kované umelecké diela a v suteréne galéria venovaná
Beatles a Johnovi Lennonovi.
Už takmer 20 rokov sa tu každý
rok 8. decembra koná pietna akcia – Spomienkový koncert pri
príležitosti tragickej smrti Johna Lennona. Nemala by chýbať ani
tento rok. Ulička Johna Lennona, priľahlý parčík a dom sú
dielom miestneho fanúšika Beatles Pavla Zajaca.
Taran
v Údolí smrti
Neďaleko
Svidníka, medzi obcami Kapišová, Kružlová a Nižná Písaná, je
možné v teréne vidieť rozmiestnenú tankovú techniku
znázorňujúcu tankovú rotu v útoku. Symbolizuje ju 8 stredných
tankov T-34/85. Táto technika pripomína tankové boje, ktoré sa v
tomto priestore odohrali v priebehu Karpatsko-duklianskej
operácie v dňoch 25. – 27. októbra 1944.
Práve v týchto
dňoch sa v oblasti Údolia smrti odohrali najťažšie tankové
boje v rámci celej Karpatsko-duklianskej operácie, pričom
okrem spomínanej symbolickej tankovej roty v útoku je takmer
celé údolie lemované historickou tankovou technikou.
Všetky
exponáty sú pritom vystavované neďaleko cesty, voľne prístupné,
aby tak návštevníci mali aj na tomto mieste možnosť vzdať úctu
padlým vojakom na Dukle. Vstup do Údolia smrti od Svidníka už
z diaľky označuje známy pamätník – tzv. Taran, dva do
seba vklinené tanky. Ide o sovietsky stredný tank T-34/85, ktorý
je symbolicky na vyššom podstavci s hlavňou namierenou na nižšie
postavený nepriateľský nemecký stredný tank Panzerkampfwagen IV.
(12:24, red, foto: M. Duleba, M. Šoth)