Bardejovčan Jakub Tuleja: Mesto je krásne, no to nikoho neuživí. Uvedomuje si to každý, ale zatiaľ to nikto nevie zmeniť
9007x
14. Máj 2021
Svoje hudobné skúsenosti odovzdáva novej generácii v zahraničí
Pre Jakuba je typická špeciálna technika fingerstyle, ktorá ho definuje
Výraznú hudobnú stopu za sebou zanechával v Bardejove už počas stredoškolských
čias. Vír životných okolností ho však dostal za hranice Slovenska. Vo Švajčiarsku dnes
vyučuje hudobnú teóriu a gitaru na súkromnej škole, rozbieha vlastnú firmu
a neustále sa zdokonaľuje v jazykoch.
V osobnej spovedi nám Jakub Tuleja prezradil, čo mu z rodného mesta najviac chýba, čo by v ňom zmenil, ale aj to, o čom aktuálne sníva.
Z malého mestečka si si to spolu s rodinou
namieril priamo do Švajčiarska. Bola za tým profesia alebo jednoducho chuť
zmeniť vzduch?
Tak ako pre všetky rodiny, ktoré emigrovali,
ani pre nás to nebolo ako na ružiach ustlané, všetko sa ale dá zvládnuť,
dôležitý je pokoj v duši, od neho sa potom všetko odvíja. Naskytla sa možnosť,
tak sme ju využili a urobili sme veľmi dobre. Na druhej strane, aj jedno, aj druhé. Nedá sa povedať, že by
prvý dôvod prevyšoval druhý. V lete to bude rok čo som spolu s mojou manželkou
a dcérou tu. Je to naozaj krásna krajina, prírodná scenéria je na nezaplatenie.
Predstavte si Vysoké a Nízke Tatry, ale v tridsaťnásobnom množstve okolo vás, veľa potokov, riek, fariem na každom kroku. Takže
po zamestnaní ideme často naozaj meniť “nižší” vzduch za
ten “vyšší” horský. Výhodou je, že bývame vo veľmi malej dedinke blízko Álp.
Bardejovčania ťa poznajú ako zanieteného hudobníka s osobitým umeleckým
rukopisom. Pokračuješ v tom, čo si tu začal, aj za hranicami Slovenska?
V dare a talente, ktorý nám určil Boh, sa nedá nepokračovať ďalej. To by som
pokladal za skutočne najväčší hriech, ktorý by nemal byť nikomu odpustený.
Myslím si, že aj veľkí majstri hudby sa riadili touto
myšlienkou, a preto svoj dar aj naďalej rozvíjali a ja sa snažím na tejto
myšlienke zakladať. V hudbe samozrejme pokračujem, ale vlastná tvorba musela
ísť bokom, pretože priorita je momentálne iná. Mám rodinu, avšak hudba sa už
stala chlebíkom. Tak ako každý, aj ja s mojou manželkou sme si určili priority. Svoje skúsenosti odovzdávam ďalej, a to
mladšej generácii.
Tvorba skladby je skladačka. Predstavte si
staviať dom od základov. Je to v zmysle teórie totožné. Pravdupovediac, ak
staviate dom sám/sama a len 30 minút denne, stavba potrvá roky. Asi tak je to
momentálne s mojím časom. Produkciu si
od základov robím sám, a aj to si vyžaduje ďalší voľný čas navyše. Nahrávaním
tak niekedy stratím aj pol dňa, a to si
už nemôžem dovoliť ako za starých čias.
V roku 2015 si hudbu poňal aj na
študijnej úrovni. Prezradíš nám, aké vzdelanie máš za sebou a čomu sa momentálne
profesijne venuješ?
V roku 2015 som sa prihlásil na dvojodborové
štúdium na Prešovskej univerzite. Predmetom môjho štúdia bolo učiteľstvo
hudobného umenia a všeobecných dejín. Mali sme úžasných vyučujúcich, ktorí nám
odovzdali svoje najlepšie poznatky a som rád, že pedagógom z hudobného umenia
na nás skutočne záležalo. Vedeli nás nasmerovať, pomôcť, poradiť, som im za to vďačný. Všeobecné dejiny mi
ostali koníčkom, ale v tomto smere nemám z vysokoškolských čas dobré spomienky.
Plánujem sa ešte dať na štúdium vo Švajčiarsku, bol by to skôr úplne iný smer,
ktorý by nemal s hudbou nič spoločné.
Momentálne učím hudobnú teóriu a gitaru na
súkromnej škole v anglickom jazyku, ktorá má svoje pobočky. Ja sa pohybujem v
troch kantónoch. Keďže som tu nový, pracujem stále na svojej nemčine a
francúzštine, aby sme v tomto štáte nemali problém fungovať. Jazyky sú veľmi
dôležité, a preto by som chcel týmto upovedomiť aj mladšie generácie, aby im
na sebe a svojom vzdelaní záležalo. Nikdy nevedia, kedy budú jazyky potrebovať.
Stačí si to len pripustiť, pretože možnosti za hranicami sú založené na cudzom
jazyku, skúsenostiach a šikovnosti.
Priniesol ti odchod do zahraničia väčší
priestor na sebarozvoj, prípadne otvoril novú cestu príležitostí?
Jednoznačne. Ak by som sa mal vrátiť s
terajšími skúsenosťami o 10 rokov späť, viac by som si vážil samého seba, odišiel z krajiny a dal sa na štúdium v
zahraničí. Situácia však bola iná, nemal som veľmi na výber. Príležitostí je tu
na každom kroku, stačí sa len rozhliadnuť a vybrať.
Noty
robím z počutia, ale potrebujem si ich niekedy aj zahrať, hlavne ak ide o novú
vec.
Je niečo, čo ti z Bardejova chýba?
Chýba mi samozrejme rodina, ktorú som už rok
nevidel, chýba mi historický nádych rodného mesta, ale aj prechádzky po okolí.
Naopak, čo by si nemenil?
Život je o zmene, a preto treba vždy veci
meniť a neblokovať sa. Musíme sa meniť tak, aby sme si mohli na
ďalší deň povedať, že sme urobili pre seba minimálne jednu lepšiu vec pre zajtrajšok.
Cieľ bez zmeny a bez prekážok sa dosiahnuť nikdy nedal, a preto sú zmeny priam
prirodzené. Netreba sa však toho báť, a ten
prvotný strach je potrebné preraziť. V súčasnosti sa mení aj príroda, klíma bude
úplne iná, ročné obdobia tak, ako ich poznáme, nebudú existovať a príroda
sa tiež na to nikoho nepýtala.
Tvoja aktuálna inšpirácia pri tvorbe, v živote?
Aktuálne sa zameriavam na kariéru, ale v
hudbe tvorím posledný rok najviac hudobné materiály, ktoré si moji klienti
vyžiadajú. Posledné videá, ktoré som robil v období dvoch rokov, najmä Adama
Ďuricu, ktorý ma aj zdieľal a občas si aj napíšeme, ale aj Karla Gotta, ľudí
zaujali. Štatistiky z platformy YouTube mi ukazujú, že ma viac sledujú v Česku
ako na Slovensku, a preto sú klienti väčšinou Česi.
Funguje to tak, že si buď vyžiadajú skladbu,
ktorú by chceli pre gitaru, alebo majú záujem o už vytvorený notový
záznam. Noty robím z počutia, ale potrebujem si ich niekedy aj zahrať, hlavne
ak ide o novú vec. Nebolo to jednoduché, v podstate je to tento rok už 6 rokov
tréningu vnútorného počutia tónov. Za tento “rocking skill” vďačím predmetu
intonácie a analyzy na vysokej škole. Pár rokov dozadu som ešte netušil, ako mi
to zjednoduší prácu a práve to je inšpirácia pre mňa, posúvať sa ešte viac
dopredu a robiť to pre klientov, ako aj pre seba. Ak sú oni spokojní, tak som
spokojný aj ja a robí mi to radosť.
Ako si zvládal jednotlivé vlny pandémie? Mnohí umelci si práve teraz našli čas na nedokončené veci, prípadne začali pracovať na nových
projektoch.
Počas prvej vlny sme boli ešte na Slovensku a
žili sme v regióne Spiš. V podstate som si nad tým nelámal hlavu, život musí
ísť ďalej a čo má prísť, to príde. Ja som veľa času pred rokom, kedy
sme na Slovensku mali prvú vlnu, na hudbu nemal. S manželkou sme boli na
bábätko sami a popritom som ešte denne študoval v Prešove, pracoval som v ZUŠ na
polovičný úväzok a k tomu všetkému som
ešte štátnicoval. V
podstate tak, ako je rok dlhý, som sa venoval svojej diplomovej práci po malých
kúskoch, ale iba keď dieťa spalo, teda počas obeda alebo večer. Vstával som o
5:30 ráno, aby som stihol vlak či autobus do Prešova a prichádzal som domov
takmer vo večerných hodinách. Z tohto pohľadu to boli naozaj ťažké časy a
myšlienka či priestor voľného času na rozbiehanie projektov počas jednotlivých
vĺn nebola prípustná.
Obdivujem mladých ľudí z
Bardejova, ktorí rozbehli aktivity v Hrubej Bašte a aktívne sa podieľajú na
kvalite a zveľaďovaní kultúry v našom meste.
Venoval som sa tomu, čomu bolo treba. Zopár videí som na YouTube
minulého roku samozrejme pridal, ale neboli až také populárne ako tie z roku
2019. Najpopulárnejšie videá z tohto roku boli tie, ktoré som už spomenul
vyššie, a to Srdce Nehasnou od Karla Kotta a jeho dcéry a Zatancuj si so mnou od
Adama Ďuricu, ktoré som aranžoval do techniky fingerstyle (to je tá špeciálna
technika a môj špecifický rukopis). Všetky hudobné materiály, ktoré som vyrobil sa
nachádzajú na mojej stránke jakubtulejamusic.webnode.sk.
Okrem toho, hudba vo voľnom čase je pre mňa
doteraz stratovou záležitosťou, finančnou aj
časovou. Neviem si už ďalej predstaviť zakladanie ďalších projektov bez
oficialít, ktoré by mali do dvoch mesiacov skončiť. Na Slovensku to bola bežná
záležitosť, potom sa končia aj kamarátstva a rôzne spolupráce. Našťastie to nie
je chyba v ľuďoch, základ problému je treba hľadať vo fungovaní štátu a
kultúry. Tento problém sa bezodkladne týka aj nášho mesta, v ktorom je potrebná
renesancia,
a to nielen vedenia
kultúry. Na druhej strane obdivujem mladých ľudí z Bardejova, ktorí rozbehli
aktivity v Hrubej Bašte a aktívne sa podieľajú na kvalite a zveľaďovaní kultúry v našom meste. Mesto by ich malo podporiť! Nie len ich, ale každého,
kto robí naozaj niečo preto, aby to v meste žilo.
Existuje mimo hudby záľuba, ktorej sa
intenzívne venuješ?
Samozrejme, študujem nové jazyky, začal som
programovať v oblasti iOS platformy. Rád plávam, hrám volejbal (najmä plážový),
mám rád turistiku, ale najradšej som s mojou rodinou.
Cieľ, ktorý by si chcel v najbližších piatich
rokoch dosiahnuť?
Zdokonaliť sa v jazykoch, byť šikovný v
programovaní, vydať debutový album za predpokladu, že na to bude čas.
Rozbiehame tu vo Švajčiarsku aj firmu, tak chcem to potiahnúť “za ten pravý - zlatý koniec”. Potom by som
chcel navštíviť operu v Zürichu a zažiť naživo predstavenie Figarovej svadby od
Wolfganga Amadea Mozarta, Prsteň Nibelungov od Richarda Wagnera, ale aj prvú
operu Albana Berga - Wozzeck. Alban Berg bol najdominantnejšou osobnosťou II.
viedenskej školy a rozumel si dobre s Anroldom Schönbergom. To je taký sen,
ktorý by som si chcel spĺniť s manželkou. Potom určite trošku „okoreniť“ môj YouTube kanál,
pretože mi v hlave ešte visia nápady spred piatich rokov a nakopeného
je naozaj veľa. Niekedy si len tak sadnem a 15 minút rozmýšľam s čím
vlastne mám začať.
Pokiaľ nenájdeš to, čo hľadáš, tam, kde práve si, neznamená to, že to neexistuje.
Ak by si mal odkázať niečo svojmu -násť ročnému „ja“, čo by to asi bolo?
Neriadiť sa a nebáť sa toho, čo si druhí
myslia. Okrem toho by som
vyjadril aj myšlienku z albumu, ktorý robil ďalší Bardejovčan Lachim
Lachar v roku 2013. Robili sme tam spolu na jednej skladbe s názvom
„Jedno čo viem“, v ktorej sa vravelo: „Život mi uštedril facky,
o ktorých málokto vie.“ V podstate to vystihuje jedno z období,
ktoré som zažil. Ďalej by som si prial mať cieľ. Ten je aj teraz nejasný
a neviem, kam ma život ešte zavedie.
Čo by si chcel v rodnom meste napraviť?
Zo všetkého najviac
chýbajú možnosti a pracovné ponuky. Ja osobne som sledoval 10 rokov diania
v našom meste a od roku 2011 sa to začalo riadne „vyprázdňovať“.
Mladí ľudia potrebujú iskriť, potrebujú mať istotu a priestor sa rozvíjať.
Toto v Bardejove chýba a keď sa to do piatich rokov nezmení, môže byť
už neskoro, a tak sa z Bardejova stane naozaj „iba“ nádherné múzeum
bez obyvateľov.
Mesto je naozaj krásne,
ale toto nikoho neuživí.
Uvedomuje si to každý, ale zatiaľ to nikto nevie
zmeniť. Ďalej by som si prial, aby ľudia počúvali domácich interpretov, pretože
hudobníci sú viac senzitívni a vedia dať vo svojej tvorbe navonok to, čo si
niekto takmer neuvedomí. Aby ich taktiež podporovali, pretože je to nesmierne
dôležité. Naučiť sa hrať nestojí len čas, ale aj peniaze, a to si málokto
uvedomí. Aby si za svoje vystúpenie zapýtali peniaze, pretože u nás
v Bardejove to všetko akosi divne funguje.
Taký sen o takých
15-20 rokov je stať sa možno investorom a niečo pre rodné mesto urobiť.
A na záver, nejaké povzbudivé slovko pre tvojich rodákov?
Aby sa nenechali oškatuľkovať ľuďmi okolo, ale aby pozerali na seba,
svoju rodinu a svoje skúsenosti, pretože pokiaľ nenájdeš to, čo hľadáš, tam,
kde práve si, neznamená to, že to neexistuje.
Preto aj touto cestou by som chcel upovedomiť na to, že všetko plynie
a nedá sa to vrátiť späť, ale dajú sa využiť skúsenosti, ktoré sme
nadobudli.